Dag 2 & 3: Van luchthaven naar congres

Even leek het ernaar dat mijn website geblokkeerd was in China, maar gelukkig kan ik weer op mijn website. Gisteren zijn we aangekomen in Beijing. Na het verlaten van het vliegtuig werden we meteen gescreend op H1N1, maar we konden gewoon verder. Na de paspoortcontrole, die vlot verliep onze bagage gaan ophalen in de enorme hal. Toen zijn we op zoek gegaan naar een taxi, bleek dat geen enkele taxi ons wilde brengen naar ons hotel, vanwege de vele bagage. Meteen kwam er ‘een rare typ’ op ons af met een gsm, het getal 400 tonen, na verschillende pogingen hem te begrijpen, bleek dat hij wilde ons naar het hotel brengen, voor 400 Yuan (dat we hebben kunnen afdingen tot 350). Meteen kwamen we in contact met Chinese mentaliteit: geen gordels dragen, steeds bellen aan de telefoon. Na aankomst in ons (gelukkig wat westers) hotel, hebben we even uitgerust. Dan hebben we de Chinese metro geprobeerd, en weer iets wat opviel. De Chinezen kennen het woord hoffelijk niet: Drummen in de metro, proberen voorbij te steken, steeds aanstaren (nog niet eens onopvallend). Later nog een avondwandeling gedaan, en in een Mc Donalds gegeten een paar kilometer verderop. Nadat het volledig donker was (het is al donker om 19 uur) wat moeite gehad om terug te keren, maar toch gelukt dankzij de metro.

Dag 3

De volgende morgen had echter een verassing. Het ontbijt bleek niet zo westers als gedacht. Buiten de 2 soorten brood niks westers (wat nogal vreemd is als je al eens in een Holiday Inn verbleef). De rest is een niet nader gespecifiëerde soort eieren, een ei die vanbinnen zwart is en schuimt! Boter en Confituur die in een kom water drijven. Gelukkig ben ik niet de enige die zo denkt. Een paar Fransmannen waren ook hopeloos aan het zoeken naar iets dat Westers lijkt. 3 weken zo ontbijten? No way! In de middag hebben we gaan Lunchen met Peter How, in een hotel waar eten tenminste eten is: koud buffet met al het mogelijk je je kan bedenken, en na de schok aan het holiday inn buffet, Westers. Hiij attendeerde er ons trouwens op dat we ons beter propvol aten. Na de lunch hebben we ons cadeau gaan ophalen in het convention center: een tas propvol cadeaus : kaartspelen, notitieboekje, een waaier, een paar exclusieve postzegels , en nog veel meer. Daarna hebben we een wandeling gemaakt naar “the bird’s nest” , een stadion dat werd gebouwd voor de olympische spelen. Onderweg hebben we kennis gemaakt met de omstandigheden waar Chinezen hun eten gaan halen: in vuile ruimtes, waar het vlees onder de vliegen bedolven zitten, tussen de rochelende chinezen. In vergelijking met België is de quick in het Brussel zuidstation kraaknet. Gelukkig hebben we wat verderop een banketbakkerij ontdekt, die degelijk brood verkoopt en boterkoeken. Ook een Mc Donalds ligt dichtbij. Veel dichter dan de vorige waar we vermoeid naartoe wandelden. Tijdens de avondwandeling nog wat opgemerkt: Een deel van een wandelstraat waar leurders niet toegelaten zijn, Chinezen die je overal aanstaren, Dansen en karaoke op een openbaar plein als tijdverdijf, en zebrapaden aan een vierbaansweg waar de automobilisten niet de moeite doen te stopeen. (tot ze zien dat je een toerist bent).
Maar het is een unieke ervaring.

Op naar de volgende dag. Het is nu 20min na 22 uur ‘s avonds en ik ga slapen.

Groeten van ons allen.

One thought on “Dag 2 & 3: Van luchthaven naar congres

1. Hier vanuit Hollebeke, het is wat anders in China dan in Amerika met de kost.Ik zie dat het daar vroeg avond is,dus korte dagen en lange nachten.Vandaag hier heel mooie dag geweest, veel zon en mooie temperaturen 23° tot 25°. Met ons is het nog prima, alsook met de schildpad.