Dag 15 en 16: Met de slaaptrein naar Xian

Gisteren hebben we uitgecheckt uit ons hotel. Het eerste wat we bezochten was de Temple Of Heaven. Zeer mooi, maar het is veelal hetzelfde. Ook hebben we er 2 namaak rolex-en op de kop getikt voor 80 Yuan. (omdat hij nog maar wilde verkopen, ging hij zelfs tot 3 horloges voor 100 Yuan). Er werkte slechts 1 horloge. Helaas was echt alles nep, dus ook het wisselgeld. Hij probeerde zelfs 100 Yuan te verwisselen voor een valse omdat het ‘gescheurd’ was. Gelukkig had mama dat vlug opgemerkt. Het andere valse biljet van 20 Yuan hebben we helaas te laat opgemerkt, de vogel was al lang gaan vliegen. We hebben ook weer wat in de Huttons rondgewandeld en even gekeken naar de sanitaire voorzieningen in de Huttons. Zelfs in de Middeleeuwen had men een geavanceerder sanitair. Daarna hebben we weer Mc Donalds gegeten als middagmaal. ’s Avonds zijn we dan met een taxi naar het treinstation gegaan. De taxichauffeurs waren zo ‘vriendelijk’ om ons af te zetten aan de uitgang en dus hebben we eerst nog minutenlang gezocht naar de ingang, Bij het ticketbureau probeerde men trouwens onze tickets af te pakken en te wisselen. Toen we aan de ingang kwamen, was het drummen om langs de controle te passeren. Met de vele bagage op roltrappen was het zwoegen om tot aan de juiste terminal te geraken. Het treinstation is het grootste in China, dus het was wel even zoeken, immers vind je hier nog amper Engels (buiten de pictogrammen die no smoking aanduiden). Ook de informatiebalie kan amper Engels. En voor drank aan te kopen is het al helemaal dramatisch. Men telt op z’n Chinees. Gelukkig heeft John ons leren tellen in het Chinees. 1 tot 5 is zoals bij ons, maar vanaf 6 tot 10 zit er geen logica meer in. Op de slaaptrein waren het zeer kleine ruimtes, maar we hebben toch redelijk kunnen slapen. Wel vervelend is dat de Chinezen steeds aan je deur passeren. Verder viel het wel mee. Aangekomen in het station was het net alsof we de Westerse beschaving verlaten hadden. Dit is pas het echte China. Aan het station vroeg men meteen of we een minibus nodig hadden. We vertrouwden het niet echt, maar het visitekaartje kon ons toch overtuigen om mee te gaan. Na te wandelen in verschillende donkere gangen propten we letterlijk de taxi vol met bagage. Meteen bood men aan om het terracotta leger te gaan bezoeken. Omdat we het nog steeds niet vertrouwden hapten we niet meteen toe. Papa probeerde steeds via vragen over de geschiedenis van Xiang te bepalen of het geen tourist trap was. Gelukkig bleek het niet zo en kwamen we aan in ons hotel. Na verschillende mislukte pogingen om een waarborg in te stellen, konden we dan toch naar onze kamer. Dit is één van de grootste kamers dat we tot nu toe gehad hebben.

Chinezen kunnen geen Engels

One thought on “Dag 15 en 16: Met de slaaptrein naar Xian

1. Hallo aan allen, bedankt voor het nieuws dat je ons regelmatig stuurt vanuit China.Het is geen land om daar alleen rond te lopen, je valt van de ene verrassing in de andere.Deze week is het hier ook behoorlijk warm geweest tussen 27°en31°gisteren was het de begrafenis van madame van Frankrijk in Halluin na de dienst ,op het kerkhof was het stikkend heet open vlakte geen beschutting, zeker 31° of zelfs meer. Achteraf zijn we moeten meegaan met de familie gaan eten.Het was meer dan 17 uur als we weer thuis kwamen. Morgenvroeg vertrekken Magda’s naar Frankrijk op reis voor een week.Petra heeft het ook druk op haar werk daar er veel in verlof zijn.Er ligt een kaart van de bib.ieper om jou boeken op te halen. tot 10 aug., moeten wij ze ophalen of laten we het zo.