Shanghai, het Westen in China

Nadat ik mijn vorige post schreef, hebben we ‘s avonds nog 2 Belgen ontmoet in ons hotel, een Antwerpenaar en een Ieperling. Beiden zijn ze actief in de diamantsector, en moeten ze hier proberen de Chinezen te laten werken in de diamantindustrie. Ze weten zeker al dat het op ze minst 6 maanden zal duren. De volgende dag hebben we dan nog de Moslimwijk bezocht in Xian: moslims en China, meer afgezonderd van het Westen kan niet meer. Het was gewoonweg gortig bij sommige kraampjes. Later op de dag hebben we dan op ons hotel onze bagage opgehaald (we hadden al uitgecheckt). Een taxi vragen bleek niet mogelijk, omdat de afstand ‘te kort’ was. Men lachte ons uit, terwijl ze er zelf niks van bakten (what’s a cab?). Gelukkig kon de Antwerpenaar ons helpen een taxi te vinden. De taxi was volgepropt (normaal nemen we steeds 2 taxi’s vanwege de vele bagage). Aan het station was het een drukte vanjewelste: drummen om door de toegangspoorten te geraken, het lijkt wel of je een stuk vee bent. We hebben gelukkig in de lounge kunnen wachten op onze trein, daar was het wat kalmer en properder. Omdat we deze keer met de splinternieuwe Z-trein reden (ze zijn nog maar ingelegd vanaf april dit jaar), hadden we hoge verwachtingen op het comfort van onze cabine. Die verwachtingen mochten we echter al snel in de prullenbak gooien, het was namelijk dezelfde trein als met T-treinen, waarbij je dus minder comfort hebt. Erger was dat de trein nooit op snelheid kwam, hij heeft zelfs een uur stilgestaan. Later dan aangeduid kwamen we dus in Shanghai. Alle taxi chauffeurs aan het station reden met de meter uit, met tarieven tot 150 Yuan (ong. 15 EUR). Als je weet dat een gemiddelde taxirit 3 euro kost, wordt je dus mooi afgezet. Met de vele bagage hadden we geen andere keus, en dus namen we een taxi die 50 Yuan vroeg. Niet alle bagage kon in de koffer, dus liet men de koffer gewoon open gedurende de rit. Aangekomen in ons hotel mochten we niet direct naar onze kamer gaan, maar we mochten wel al de bagage achterlaten. Daarom hebben we meteen al maar de stad verkent. We hebben geluk, vergaan van de honger gaan we hier niet: mc donalds, starbucks, kfc, donuts.Een westerling (waarschijnlijk had hij nog niks deftigs van eten gevonden) kwam zelfs vragen waar we onze donuts vandaan haalden. In de namiddag hebben we dan in KFC gegeten, die mij niet echt goed bekomen was. Daarna hebben we dan naar ons hotel teruggekeerd om te genieten van het uitzicht vanuit onze kamer op de 20ste verdieping. Als afsluiter van de dag hebben we nog een avondwandeling gemaakt.

Het verkeer in China

Edit: aangezien alle foto’s op deze blog verloren zijn gegaan, hier vind je ze terug:

KPICASA_GALLERY(china2009)

One thought on “Shanghai, het Westen in China

1. Vanuit Europa,
    Je hebt al wat beleefd in China, ‘t is toch een speciaal land, niets voor ons alleszins. Tante Magda en co zitten in de Auvergne.Zondag hadden ze de ganse dag regen terwijl wij hier 25° hadden. Zo zie je dat ‘t hier nog nie zo slecht is.
    Zeg tegen Joppe, dat zijn schildpad haar poten bijna versleten zijn, van langs de bak te klimmen en ook v/d grote wandelingen dat ze mag doen. Saartje is 2x belgisch kampioene ,tijdrit en op de weg.Zie thuis in krant dinsdag 11aug. bij het sport blz.11 een verslag ervan. Nog de groetjes en binnen 2 dagen gaan jullie ook weer in Belgié zijn. Alvast een goede terugreis gewenst. oma en opa