Australië dag 2 & 3: Sydney bewonderen en op weg naar Katoomba

Foto’s

De tweede dag in Sydney begon gelukkig niet zo vroeg als de dag ervoor. Omdat Siebe en Sofie Sydney nog niet hadden bezocht, gingen we nu samen met hen een wandeling door de stad maken. We bezochten Hyde Park, waar een oorlogsmonument staat waar men oa de eerste wereldoorlog herdenkt. Australiërs hadden vroeger nogal weinig keus of ze ten oorlog trokken of niet (Australië was een kolonie van Groot Brittannië) , dus overal in de stad vind je monumenten ter nagedachtenis van gesneuvelde soldaten. Naast Hyde Park ligt het Barracks museum, een gebouw dat tussen 1819 en 1848 de aankomst was van 50.000 verbannelingen (gaande van zakkenrollers tot moordenaars).

Na onze geschiedenisles bezochten we de botanische tuinen, waar je ook een hoop (voor ons althans) exotische dieren kan vinden. Vanuit het park kom je uit aan de baai waar je iconische foto’s kan nemen van het Opera House en de Harbour Bridge. Een letterlijke chinese vrijwilliger was zo vriendelijk – met de nodige aanwijzingen van Joppe – een foto van ons allemaal te nemen. Tenslotte keerden we nogmaals terug naar het Opera House zelf, zodat Joppe een souvenir kon gaan aanschaffen. Vervolgens was ook het volgende monument aan de beurt en stapten we de Harbour Bridge over, waar we even een terrasje deden.

‘s avonds wandelden we nog even langs de dokken waar een hoop zijljachten aangemeerd lagen. Daar verorberden we allemaal onze maaltijd, ikzelf deed dit met enige tijd vertraging, daar men mijn pizza vakkundig uit het bord geschoven had. Voor de Chinese tuinen waren we helaas te laat, dus die lieten we maar voor wat ze zijn, we zitten tenslotte in Australië.

Op dag 3 was het tijd om te vertrekken uit Sydney. We lieten onze bagage nog even achter in het hotel, zodat we toch nog Sealife zouden kunnen bezoeken. Best wel een aanrader als je Sydney bezoekt en je nog wat tijd hebt te spenderen. Ondertussen was het al 13 uur en was het tijd om de wagen op te halen. Dit ging van ons vlot, als is het nooit een pretje tijdens het warme weer met een hoop bagage te zeulen door de straten om je wagen op te halen. Siebe en Sofie hadden helaas een grotere verassing gekregen: hun huurwagen was simpelweg gecancelled.

Onze wagen zit helaas al propvol, dus moesten ze zelf op zoek naar een nieuwe huurwagen. Dit is gelukkig wel gelukt en ook zij kunnen hun reis verderzetten. Wij bezochten in de tussentijd Royal National Park,  het op 1 na oudste nationale park in de wereld (de oudste is Yellowstone).

Na een korte wandeling gingen we verder naar Katoomba. Dirk was de wagen en het links rijden vlot gewoon, al was er bij het verduisteren een vreemd verschijnsel op de snelweg waar te nemen: achterliggers begonnen op een redelijke afstand netjes naast elkaar in een lijn te rijden. Omdat dit geen achtervolgingsscène uit een actiefilm was moest er iets anders aan de hand zijn.  Wat bleek: we reden met gedoofde lichten.

Ondertussen zijn we gearriveerd in een gezellige woning, waar we ons verwarmen aan de kachel.